CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Mazda Logo

Japonská ofenzíva menom CX-60

Úvod

Možno podaktorí z vás si už všimli pomalý úbytok veľkých naftových motorov pričom značky čo ich ponúkajú dokážeme už skoro narátať na jednej ruke, Mazda však ide do hry plným útokom síce už s elektrifikáciou no stále lahodnou ponukou motorizácií v rámci rodinného SUV CX-60. Poďte sa spoločne so mnou pozrieť na to čím si Mazda môže získať množstvo zákazníkov v divokých vodách konkurencie.

Exteriérový dizajn

Ako ste si mohli všimnúť už z fotografií, Mazda CX-60 je naozaj veľké auto. Jedná sa o ešte väčšieho a urastenejšieho súrodenca modelu CX-5. Vynikne to najviac z bočnej siluety auta, počnúc dlhou a širokou kapotou či veľkosťou dverí. Taktiež aj predná časť pôsobí rozmerne, nezabúdam na obrovskú ikonickú masku chladiča či perfektné Full LED Matrixové svetlomety ku ktorým sa vyjadrím neskôr v časti technológie. Čo sa mi ale najviac páči na prednej časti je práve umiestnenie denného svietenia ktoré má tvar krátkeho LED pásiku presahujúceho kúsok do spomínanej masky chladiča.

Dizajn dopĺňajú aj kontrastné čierne prvky, čierne spätne zrkadlá či bočné plaketky ktoré vám prezradia motorizáciu v našom prípade Inline 6. Niektorí z vás už možno tušia no však k tomu sa dostanem podrobnejšie v časti motorizácie. Treba ešte dodať, že k spomínaným čiernym prvkom treba doladiť aj nejakú tú farbu karosérie, moja obľúbená je ikonická Soul Red Crystal no v našom prípade sme mali vozidlo vo farbe Platinum Quartz, čo je jemný odtieň ak by som mal prirovnať povedzme šampanského. Určite pekná farba no poviem vám keď som pri odovzdávačke videl CX-60ku v metalickej farbe Rhodium White a čiernymi doplnkami som sa zamiloval. Aby som nezabudol, dôležité je určite aj obutie, predsa len stále platí kolesá robia auto a u CX-60 to platí raz toľko. Mazda má v ponuke pre tento model 18 a 20 palcové disky kolies v závislosti od výbavy pričom práve v základnej výbave Prime-Line máte spomínané “18ky” už od výbavy Exclusive-Line máte práve “20ky” ktoré autu svedčia. V našom prípade sme ich mali v čiernom prevedení avšak môžete ich mať aj v strieborne-čiernej. Ak si celý dizajn CX-60ky zhrniem do jedného celku nevyhnem sa podstatným menám majestátnosť a športovosť.

Mazda CX-60 Homura

Interiér a infotainment

Mazda už má svoju povesť o kvalitných interiéroch a po teste tejto vlajkovej lode to môžem iba potvrdiť. Po nasadnutí som bol ohúrený ako vcelku interiér na mňa zapôsobil či už po stránke spracovania alebo skladby materiálov. Začal by som 3 ramenným multifunkčným volantom obtiahnutým kožou, pričom sa aj dobre drží v rukách práve kvôli veľkosti venca. Som rád, že Mazda si ide vlastnou cestou vďaka ktorej môžme stále nájsť fyzické tlačidlá na všetky dôležité funkcie či už sa bavíme o volante alebo celkovo v interiéri, na každú často používanú funkciu ako sú napríklad, vyhrievanie/ventilacia sedadiel, ovládanie klimatizácie a mnoho iných… máte vlastné fyzické tlačidlo, palec hore. Za volantom sa nachádza digitálny prístrojový s množstvom rôznych zobrazení no hlavne sa nesie v duchu klasických okrúhlych budíkov, ktoré sú graficky individuálne pri každom zvolenom jazdnom režime. Samozrejmosťou je už aj Head Up displej s premietaním na čelné sklo. Ako som už vyššie spomínal o skladbe kvalitných materiálov tak som sa nemýlil a to začínajúc veľkou palubnou doskou, ktorá v našom prípade (výbava Homura) bola kombinácia mäkkých plastov či ciernej kože, no občas sme natrafili aj na malé kovové prvky či už v oblasti dverí alebo stredovej konzoly. Samozrejme rád by som ešte však spomenul, že čo sa týka materiálov viete to posunúť celé ešte o level vyššie a to už s výbavou Takumi v ktorej sa k materiálom pridá aj látka s nádherným a kvalitným prešívaním, žiaľ ale v krémovej, jemne do biela ladenej farbe, čo bude mať za následok zvýšenie náchylnosti na zašpinenie. Osobne by som si to ale napriek tomu stále zvolil keďže to dodáva ešte očosi väčší dojem luxusu, ktorý už teraz som zažíval v nami testovanom kúsku. Úprimne dlho som nesedel v tak prémiovo a kvalitne spracovanom interiéri a “CX-60ka” ma milo prekvapila. Vrátim sa ešte k palubnej doske kde samozrejme nesmie chýbať displej infotainment systému ktorý má uhlopriečku 12” pričom je viac natiahnutý horizontálne, čiže prakticky skoro vobec nezasahuje do zorného poľa vodiča za čo dávam Mazde palec hore, takto to má vyzerať. Samotný displej infotainment systému je dotykový no však s veľkým ale a to iba ak vozidlo stojí. Akonáhle sa začnete hýbať dotyková funkcia sa automaticky vypne a v tom momente viete displej ovládať výhradne pomocou špeciálneho otočného ovládača v strednom paneli, či pomoci tlačidlových skratiek ako napríklad Home, Navi apod. Samotný infotainment nechcem nejak podrobne preberať, jedná sa však o veľmi intuitívny a funkčný systém s blízkou podobou k systému iDrive od značky BMW s o štruktúrou jednoduchého “scroll menu” pomocou otočného ovládača na stredovej konzoli. Zároveň chválim aj Slovenskú lokalizáciu a jemnú grafiku. K takto prepracovanému systému nesmie samozrejme chýbať aj plná podpora Apple CarPlay či Android auto, samozrejme vzduchom, čo už je taká čerešnička na torte. Pozornosti neunikne stredový panel, ktorý je masívny no zároveň praktický. Napriek jeho veľkosti však obsahuje mäkčené bočné časti pre pohodlné opretie kolien. Na tejto konzoli je zároveň umiestnená radiaca páka automatickej prevodovky, úložný priestor pre dva nápoje, tlačidlo voliču jazdných režimov s názvom Mi-Drive, ktorý ponúka 3 jazdné režimy:

  • Normal
  • Sport
  • Off-Road

O ktorých si povieme neskôr v jazdných vlastnostiach. Pokračujem ešte odkladacím priestorom pre mobilné zariadenie s podporou bezdrôtového nabíjania a v neposlednom rade moje najobľúbenejšie riešenie z pohľadu ergonómie a to práve umiestnenie tlačidiel ovládania infotainment systému no prevažne najväčšiu chválu odovzdávam malému tlačidlu na ovládanie hlasitosti, ktoré dokáže aj prepínať skladby. Ja osobne som veľký milovník hudby a vo svojom aute si pesničky prepínam poprípade zvyšujem/znižujem ich hlasitosť pomerne často tak nemusím určite vysvetľovať ako moc som si obľúbil práve takýto malý detail. Obzvlášť keď som si mohol príjemne oprieť ruku o koženú lakťovú opierku, ktorá vnútri skrýva množstvo odkladacieho priestoru a dvojicu USB-C portov. Pri audiu by som ešte však chvíľku ostal a to z dôvodu reproduktorov na palube Mazdy CX-60, nami testovaný kúsok vo výbave Homura mal 12 reproduktorov od značky Bose. Priznám sa nebol som z tejto informácie moc nadšený keďže už som pár krát počul reproduktory tejto značky v iných autách a nebol som vôbec ohúrený no tu som to naozaj podcenil a iba v skratke tieto reproduktory by mali byť ako povinná výbava u kohokoľvek kto sa rozhodne si zakúpiť práve tento model, hrajú precízne a kvalitne. Jedná sa o komfortné a rodinne auto čiže zodpovedajú tomu aj kvalitne kožené sedačky, ktoré v našom prípade mali možnosť ventilácie či vyhrievania a sú elektricky nastaviteľné s možnosťou pamäte. Čo sa týka komfortu sú pohodlné a mäkké, príjemné pre každodenné vozenie či dlhé trasy. V znamení pohodlia sa nesie aj zadný rad, ktorý ma tieto sedadlá delené v pomere 40:20:40 čo je dobré riešenie už len z pohľadu praktickosti. Vzadu nesmie taktiež chýbať znovu dvojica USB-C portov či plnohodnotná zásuvka pre nabíjanie napríklad laptopu. V našej výbave bol vyhrievaný dokonca aj zadný rad sedačiek. Čo sa týka priestrannosti a komfortu tak bolo ho požehnane ja s mojou výškou 175cm som si za seba dokázal pohodlne sadnúť s tým že som mal ešte veľa priestoru pre kolená, čiže na dlhé trasy ideálne auto. Poprípade pre využitie na rodinné učely máte k dispozícii aj ISOFIX uchytenia pre detskú autosedačku. Pre niektorých môže byť panoramatické strešné okno zbytočnosť no nedovolím si ho nespomenúť pričom je ešte aj elektricky ovládateľné. Na záver by som sa rád v doméne priestrannosti dostal k batožinovému priestoru ktorý ma objem úchvatných 570 litrov. Zamrzí však, že dno kufra neviete moc využiť keďže v našom prípade sa tam nachádzal subwoofer a rôzne príslušenstvo k vozidlu rozdelené v malých priehradkách. Veko kufra je plne elektrické a dokonca si ho viete šikovne otvoriť malým podkopnutím čo je praktické obzvlášť ak máte plné ruky.

Mazda CX-60 Homura

Technológie a konektivita

V znamení technológii Mazda si razí špičkovú cestu a vo svojich vozidlách ponuka široké množstvo bezpečnostných či technologických prvkov alebo vychytávok.

Samozrejmosťou sú však systémy ako: aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, inteligentné sledovanie únavy vodiča a množstvo iných. Rád by som sa však zastavil pri dvoch, pričom jeden je z hľadiska bezpečnosti dosť užitočný no zároveň v niektorých prípadoch otravný. No a ten druhý je už z názvu kontroverzný no má za úlohu znížiť nehodovosť na našich cestách.

Prvý je založený na rovnakom princípe ako adaptívny tempomat, kde radar sníma prekážku pred vozidlom a dodržuje bezpečný odstup, avšak tento system funguje zcela automaticky aj keď nemáte zapnutý adaptívny tempomat. Praktická situácia, chcel som obehnúť vozidlo na diaľnici pričom už som podvedome začal zvyšovať rýchlosť aby som dokázal plynule vozidlo obehnúť, tým ako som zvýšil rýchlosť som sa samozrejme približoval k vozidlu predomnou no a práve v tom momente ma system začal zvukovo upozorňovať no zároveň mi nedovolil pridať plyn, musel som si dať väčší odstup od vozidla predomnou a až následne som mohol bez obmedzení predbehnúť. Samozrejme nechcem tento system nejak haniť, predsa len jedná sa o zvýšenie bezpečnosti posádky no zároveň by som uvítal väčšiu voľnosť a nastavenie senzitivity tohto systému, pretože vie to byt občas otravné. A to ma privádza k druhému systému, ktorý väčšine vodičom bude prekážať a to je práve systém ISA (Intelligent speed asistent), ktorý ma za úlohu sledovať dopravné značenie, prevažne rýchlostne obmedzenie a pri pripadnom prekročení upozorňovať vodiča či už zvukovo alebo vizuálne poprípade oboma spôsobmi. Možno si poviete, toto moje auto má už dlhšie, čítanie dopravných značiek a podobne. No tu sa jedná čisto o novinku a od Júna aj povinnú výbavu všetkých novo-predaných vozidiel. Daný system funguje už ako som spomínal na dva rôzne spôsoby. Prvý čisto vizuálne, čiže vo väčšine prípadov sa značka s maximálnou povolenou rýchlosťou len zafarbí na výraznejšiu farbu či začne blikať. Druhý spôsob je zvukový kde vás vozidlo začne upozorňovať podobným spôsobom ako keď si nezapnete bezpečnostný pás. Dobrou správou je, že sa to dá vypnúť, dokonca v prípade testovanej CX-60ky sa to dalo vypnúť aj natrvalo no však upozorňujem neradujte sa predčasne, tento systém je reguláciou EÚ, tým pádom tak ako system Start-Stop po opätovnom naštartovaní sa zapne automaticky naspäť do režimu ako ste mali nastavené čiže buď zvukovo, vizuálne alebo obidve. Tak ako som už spomínal cieľom tohto systému je zníženie nehodovosti až o 30%, čo hodnotím pozitívne, pretože som presvedčený, že možno niektorí vodiči si ani sami neuvedomujú, že prekračujú rýchlosť a tento systém ich na to upozorní. Či sa to však premietne aj do nižšej nehodovosti v štatistikách ukáže však čas. V neposlednom rade k bezpečnosti na palube Mazdy som si všimol vyslovene množstvo miest s označením AirBag, dokonca aj na miestach, kde som to ešte nikde nevidel, to vo mne evokuje, že u značky Mazda je prioritou práve bezpečnosť posádky a s tou sa na palube vôbec nešetrilo za čo dávam obrovský palec hore. Čo musím však výrazne pochváliť tak je svetelná technika. Nami testovaná Mazda CX-60 disponuje adaptívnymi LED Matrix svetlometmi, ktoré ma prekvapili ako spoľahlivo a autonómne dokážu fungovať. Už pri iných autá prevažne od PSA som chválil za spoľahlivú svetelnú techniku no Mazda mi dokázala, že sa to dá posunúť ešte ďalej do precíznosti. Ani raz sa mi nestalo, že by mi nejaké z oprotiidúcich vozidiel bliklo že ich osvecujem s diaľkovými svetlami. Vyrezávanie a natáčanie do zákrut funguje s chirurgickou presnosťou a zároveň si svetlá zanechávajú aj výbornú svietivosť. Jedná o jednu z funkcií, ktorá pracuje na princípe “Zapni a zabudni”. Ten čo ale nezabúda je práve palubný počítač, ktorý si dokáže šikovne zapamatať svojho používateľa. Funguje to v princípe docela jednoducho. Pri vytváraní vášho osobného profilu vás system vyzve aby ste sa pozreli rovno a následne do ľavého spätného zrkadla, vedľa displeja je zabudovaný senzor pravdepodobne aj s kamerou, ktorý si zapamätá vašu tvár. Potom si samozrejme nastavíte sedadlo, spätne zrkadlá a iné nastavenia vozidla tak ako to vám vyhovuje a pod daným profilom sa to automaticky uloží. Šikovné je však to že celý tento proces profilov funguje automaticky. Napríklad vyskúšal som posadiť za volant inu osobu a auto automaticky zvolilo profil hosť, pretože nerozpoznalo mňa. Naopak ak som sadol za volant ja objavila sa už klasická hláška vitajte Lukáš. Takýchto profilov si viete vytvoriť v systéme hneď niekoľko pre rôznych používateľov a každému sa auto nastaví automaticky tak ako mu to vyhovuje. Takúto funkciu poznáme prevažne z prémiového prostredia automobilov no nie je tajomstvom, že Mazda s modelom CX-60 tento segment zobrala útokom. Samozrejme ako každé moderné auto aj CX-60 ponúka služby konektivity v podobe mobilnej aplikácie s názvom MyMazda ktorá je zdarma dostupná pre systémy iOS či Android. Vcelku aplikácia je docela jednoduchá a ponúka zopár funkcií ako sú napríklad zamykanie vozidla na diaľku pričom absentuje tu z nejakého dôvodu odomykanie. Nechýba ani zobrazenie GPS polohy či aktuálny stav vozidla, či nemáte otvorené okno a iné. Ďalšie funkcie už sú skôr menej obľúbené no užitočné ak ich budete niekedy potrebovať a to je plánovanie servisných prehliadoch či ich história a rýchla skratka pre zavolanie asistenčnej služby Mazda.

Mazda CX-60 Homura

Motorizácie, spotreba a jazdné vlastnosti

Od technickej vybavenosti a bezpečnosti by som sa rád presunul na to najdôležitejšie a to je srdce tohto japonca čiže motor.

Mazda súčasne ponúka pri modeli CX-60 dokopy 3 motorizácie z toho dva rádové, naftové šesťvalce s mild hybridnou technológiou a jeden Plug-In hybridný benzínový štvorvalec.

  • E – SKYACTIV D, 3,3 litrový, naftový šesťvalec s výkonom 147kW / 200 koní (2WD – Mild-Hybrid)
  • E – SKYACTIV D, 3,3 litrový, naftový šesťvalec s výkonom 187kW / 254 koní (AWD – Mild-Hybrid)
  • E – SKYACTIV PHEV, 2,5 litrový, benzínový štvorvalec s výkonom 241kW / 327 koní (AWD – Plugin-Hybrid)

Všetky motory sú vybavené 8 stupňovou automatickou prevodovkou. Pri slabšej motorizácií máte dostupný pohon výhradne zadnej nápravy 2WD, no pri zvyšných dvoch silnejších verziách už máte pohon oboch náprav teda AWD. Samozrejme tým, že si Mazda mohla dovoliť osadiť do tohto modelu aj šesťvalcové motory musel tam prísť aj nejaký ten kompromis a to práve v mene hybridnej technológie. Tá práve ma za úlohu znížiť vyprodukované emisie ale zároveň aj spotrebu. Nami testovaný model obsahoval motorizáciu E-SKYACTIV D 254K, rádová naftová V6 Mild-Hybrid. Výrobcom udávaná spotreba podľa WLTP v kombinovanej prevádzke je 5,2L/100km. Realita sa hýbe niekde na úrovni 6,9L/100km čo bola aj nami nameraná hodnota. V meste sa viete hýbať aj na úrovni 5,5 – 5,7 L/100km  a okresky hravo 6,0L/100km. Takéto údaje sú na rádový 6 valcový, naftový motor úchvatne a dychberúce. Rovnako úchvatné sú aj jazdné vlastnosti, určite však spomeniem, že nečakajte od tohto auta nejaké športové úlety alebo niečo podobné. Ono aj keď auto dáte do športového režimu tak riadenie trochu stuhne a viete dosiahnuť aj svižné zrýchlenia či pekný zvukový doprovod motora no stále sa jedná o rodinné SUV s primárnym cieľom pre komfort a bezpecnost na palube. Avšak pri tom komforte by som bol trošku opatrný keďže podvozok aspoň na moje vnímanie bol trošku tuhšie ladený ako som čakal no určite sa nejedná o vyslovene tuhý podvozok, to nie. Celkový pocit z jazdy by som hodnotil ako komfortný, príjemný na každodenné vozenie či občasnú rýchlejšiu jazdu v režime Sport ale aj tak 95% by som si aj tak vychutnal v režime Normal s príjemnou hudbou a majestátnou jazdou, pretože to auto si vyslovene žiada takýto štýl a aj sa mu hodí.

Záverečné hodnotenie

To nás priviedlo k záverečnému hodnoteniu tohto testovaného modelu. Osobne ma CX-60ka milo prekvapila v mnoho ohľadoch a enormne sa mi páčila, bolo to očividne už aj tým, že ste si nevšimli nejaké vyslovene negatíva tohto auta a to bolo práve tým, že ich ani mnoho nie je. Ak by som chcel spomenúť nejaké negatívum tak už len takú drobnosť ako je výplň dverí pri otváraní vydá taký akokeby prázdnejší zvuk ako keby nebola dostatočná výplň vnútri a pôsobí to trošku lacnejšie ale ako vravím to už je taká hlúposť čo skoro nikto nerieši a možno ak by som mal k negatívam pridať tak možno ten trošku tvrdší podvozok no inak by som negatíva hľadal márne a ja osobne keby som mal teraz pri sebe sumu 61 560 €, čo je cenniková cena nami testovaného kúsku vo výbave Homura tak ani neváham a podpisujem papiere o kúpe, pretože tak moc som si to auto obľúbil a jednoducho za tú cenu môžte v konkurencii vymenované prvky výbavy hľadať márne. Jedná sa o auto ktoré je plnohodnotným konkurentom už aj v prémiovej triede vďaka jeho majestátnosti, kvality spracovania či celkového vyhotovenia. Mazda CX-60 sa zaraďuje medzi moje zatiaľ najobľúbenejšie auto, ktoré som mal možnosť v rámci redakcie testovať a ak hľadáte aj vy spoľahlivé, praktické a dizajnovo lákavé rodinné SUV, dal by som na vašom mieste Mazde šancu, nebudete ľutovať.

Lukáš z CarBlogu

Dátum uverejnenia 18. 2. 2024

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2024 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.