Technológie a konektivita
V znamení technológii Mazda si razí špičkovú cestu a vo svojich vozidlách ponuka široké množstvo bezpečnostných či technologických prvkov alebo vychytávok.
Samozrejmosťou sú však systémy ako: aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, inteligentné sledovanie únavy vodiča a množstvo iných. Rád by som sa však zastavil pri dvoch, pričom jeden je z hľadiska bezpečnosti dosť užitočný no zároveň v niektorých prípadoch otravný. No a ten druhý je už z názvu kontroverzný no má za úlohu znížiť nehodovosť na našich cestách.
Prvý je založený na rovnakom princípe ako adaptívny tempomat, kde radar sníma prekážku pred vozidlom a dodržuje bezpečný odstup, avšak tento system funguje zcela automaticky aj keď nemáte zapnutý adaptívny tempomat. Praktická situácia, chcel som obehnúť vozidlo na diaľnici pričom už som podvedome začal zvyšovať rýchlosť aby som dokázal plynule vozidlo obehnúť, tým ako som zvýšil rýchlosť som sa samozrejme približoval k vozidlu predomnou no a práve v tom momente ma system začal zvukovo upozorňovať no zároveň mi nedovolil pridať plyn, musel som si dať väčší odstup od vozidla predomnou a až následne som mohol bez obmedzení predbehnúť. Samozrejme nechcem tento system nejak haniť, predsa len jedná sa o zvýšenie bezpečnosti posádky no zároveň by som uvítal väčšiu voľnosť a nastavenie senzitivity tohto systému, pretože vie to byt občas otravné. A to ma privádza k druhému systému, ktorý väčšine vodičom bude prekážať a to je práve systém ISA (Intelligent speed asistent), ktorý ma za úlohu sledovať dopravné značenie, prevažne rýchlostne obmedzenie a pri pripadnom prekročení upozorňovať vodiča či už zvukovo alebo vizuálne poprípade oboma spôsobmi. Možno si poviete, toto moje auto má už dlhšie, čítanie dopravných značiek a podobne. No tu sa jedná čisto o novinku a od Júna aj povinnú výbavu všetkých novo-predaných vozidiel. Daný system funguje už ako som spomínal na dva rôzne spôsoby. Prvý čisto vizuálne, čiže vo väčšine prípadov sa značka s maximálnou povolenou rýchlosťou len zafarbí na výraznejšiu farbu či začne blikať. Druhý spôsob je zvukový kde vás vozidlo začne upozorňovať podobným spôsobom ako keď si nezapnete bezpečnostný pás. Dobrou správou je, že sa to dá vypnúť, dokonca v prípade testovanej CX-60ky sa to dalo vypnúť aj natrvalo no však upozorňujem neradujte sa predčasne, tento systém je reguláciou EÚ, tým pádom tak ako system Start-Stop po opätovnom naštartovaní sa zapne automaticky naspäť do režimu ako ste mali nastavené čiže buď zvukovo, vizuálne alebo obidve. Tak ako som už spomínal cieľom tohto systému je zníženie nehodovosti až o 30%, čo hodnotím pozitívne, pretože som presvedčený, že možno niektorí vodiči si ani sami neuvedomujú, že prekračujú rýchlosť a tento systém ich na to upozorní. Či sa to však premietne aj do nižšej nehodovosti v štatistikách ukáže však čas. V neposlednom rade k bezpečnosti na palube Mazdy som si všimol vyslovene množstvo miest s označením AirBag, dokonca aj na miestach, kde som to ešte nikde nevidel, to vo mne evokuje, že u značky Mazda je prioritou práve bezpečnosť posádky a s tou sa na palube vôbec nešetrilo za čo dávam obrovský palec hore. Čo musím však výrazne pochváliť tak je svetelná technika. Nami testovaná Mazda CX-60 disponuje adaptívnymi LED Matrix svetlometmi, ktoré ma prekvapili ako spoľahlivo a autonómne dokážu fungovať. Už pri iných autá prevažne od PSA som chválil za spoľahlivú svetelnú techniku no Mazda mi dokázala, že sa to dá posunúť ešte ďalej do precíznosti. Ani raz sa mi nestalo, že by mi nejaké z oprotiidúcich vozidiel bliklo že ich osvecujem s diaľkovými svetlami. Vyrezávanie a natáčanie do zákrut funguje s chirurgickou presnosťou a zároveň si svetlá zanechávajú aj výbornú svietivosť. Jedná o jednu z funkcií, ktorá pracuje na princípe “Zapni a zabudni”. Ten čo ale nezabúda je práve palubný počítač, ktorý si dokáže šikovne zapamatať svojho používateľa. Funguje to v princípe docela jednoducho. Pri vytváraní vášho osobného profilu vás system vyzve aby ste sa pozreli rovno a následne do ľavého spätného zrkadla, vedľa displeja je zabudovaný senzor pravdepodobne aj s kamerou, ktorý si zapamätá vašu tvár. Potom si samozrejme nastavíte sedadlo, spätne zrkadlá a iné nastavenia vozidla tak ako to vám vyhovuje a pod daným profilom sa to automaticky uloží. Šikovné je však to že celý tento proces profilov funguje automaticky. Napríklad vyskúšal som posadiť za volant inu osobu a auto automaticky zvolilo profil hosť, pretože nerozpoznalo mňa. Naopak ak som sadol za volant ja objavila sa už klasická hláška vitajte Lukáš. Takýchto profilov si viete vytvoriť v systéme hneď niekoľko pre rôznych používateľov a každému sa auto nastaví automaticky tak ako mu to vyhovuje. Takúto funkciu poznáme prevažne z prémiového prostredia automobilov no nie je tajomstvom, že Mazda s modelom CX-60 tento segment zobrala útokom. Samozrejme ako každé moderné auto aj CX-60 ponúka služby konektivity v podobe mobilnej aplikácie s názvom MyMazda ktorá je zdarma dostupná pre systémy iOS či Android. Vcelku aplikácia je docela jednoduchá a ponúka zopár funkcií ako sú napríklad zamykanie vozidla na diaľku pričom absentuje tu z nejakého dôvodu odomykanie. Nechýba ani zobrazenie GPS polohy či aktuálny stav vozidla, či nemáte otvorené okno a iné. Ďalšie funkcie už sú skôr menej obľúbené no užitočné ak ich budete niekedy potrebovať a to je plánovanie servisných prehliadoch či ich história a rýchla skratka pre zavolanie asistenčnej služby Mazda.