CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Cupra Logo

Urobte si z každej cesty zážitok: Cupra Terramar VZ

¡Bienvenido al mundo de Terramar!

Jesenné obdobie máme v plnom prúde a nedávno sme vám predstavili novú značku na  CarBlogu. V tomto trende budeme pokračovať aj naďalej, ale zostaneme však v Španielsku. Dovoľte nám predstaviť značku Cupra a to priam s vlajkovým modelom Terramar. Jedná sa totiž o horúcu novinku. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo tento dôležitý model zahŕňa a aké technológie či vychytávky nám prináša. V neposlednom rade sa samozrejme pozrieme ako jazdí, predsa len, je to srdcom Cupra.

Dravo-Elegantný exteriérový look

Začali by sme exteriérovým dizajnom, ktorý sa náramne vydaril. Tvoria ho predovšetkým športové a agresívne krivky karosérie. Predná maska je prvým znakom, vďaka ktorej vždy spoznáte všetky aktuálne modely Cupra, počnúc svetelným podpisom, ktorý tvoria 3 malé trojuholníky, už z diaľky formujúce obrysy loga tejto značky . Tie zároveň fungujú aj ako smerovky. Prednú masku okrem spomínaných svetiel, ku ktorým sa dostaneme neskôr, tvorí aj množstvo funkčných výduchov, ktoré zabezpečujú chladenie motora alebo práve bŕzd, čo u takého typu auta, je veľmi dôležité. Model chválime aj za nasadenie aktívnych lamelov, ktoré sa nachádzajú pred intercoolerom. Samozrejme nesmú chýbať ani  predné hmlové svetlomety, pripravené na horšie svetelné podmienky. Presuňme sa ďalej na bočnú stranu, kde nám padá zrak práve na 20 palcové, zliatinové disky kolies, s označením VORTEX, ktoré sú v medenom prevedení. Pri tejto konfigurácii určite nesmie chýbať ani poriadna príplatková brzdová sústava od výrobcu Brembo, ktorú nájdeme v kombinácii s Akebono strmeňmi, pre zaistenie maximálneho brzdiaceho výkonu. Exteriérový dizajn Terramaru ukončíme zadnou časťou, ktorej dominuje červený svetelný pás. Tento “pás”, nám prepája zadné 3D svetlá a samotné logo značky nájdeme ukryté práve v tomto mieste, ktoré je taktiež podsvietené. Čerešničkou na torte, je krásna sprievodná animácia.  Či už prichádzate alebo odchádzate od auta, vždy sa ňou môžete pokochať. Ak by sme chceli túto animáciu priblížiť nášmu čitateľovi, mal by si predstaviť, že tento model auta sa na neho vyslovene teší a doslova si pýta ďalšiu jazdu. Môžeme povedať, že sme veľkými fanúšikmi taktýchto vychytávok a teší nás každý jeden nový detail, s ktorým značka príde na trh. Keď sa napríklad vrátime aj k spomínanému pásu, tak je vás zaručene viac vidieť v premávke a tým pádom je jazda určite bezpečnejšia. Čo neradi robíme, no žiaľ musíme, je byť aj trošku kritickí, ale aj to len na koncovky výfukov, ktoré žiaľ ani v našej doposiaľ vrcholnej výbave VZ, neboli viditeľné. Nejde o to aby tam trčali nejaké, doslova 4 obrovské rúry a robili hluk, skôr  by sa nám to po dizajnovej stránke hodilo k tomu krásnemu agresívnemu, jazyku auta. Nazvali by sme to však subjektívnou poznámkou, pretože niekomu sa to samozrejme môže páčiť. Ak by sme mali celkovo zhodnotiť exteriérovú stránku  Terramaru, môžeme povedať, že pôsobí dospelo, dravo a presne tak, ako značka Cupra komunikuje svoj dizajn už dlhé roky.

Cupra Terramar VZ 2025

Prémiový interiér s koncertnou halou v jednom?

Dovoľte nám zoznámiť vás aj s moderným, športovo ladeným interiérom modelu Terramar. Začneme netradične, a to použitými materiálmi, kde je vidieť, že Cupra si na nich dala skutočne záležať. Väčšina elementov je pogumovaných alebo potiahnutých látkou. Stane sa, že narazíte  aj na plastové časti, no v Terramari sa rozlúčte s takými, doslova lacnými, ako možno poznáte v iných značkách. V Cupre, je všetko pekne zapracované a dokazujú to aj dizajnové prvky interiéru. Napríklad taký stredový panel, obklopujúci plastové madlo, ktorý nie je žiadnym lacným balamutením. Chválime vývojárov aj za skladbu týchto materiálov, pretože naozaj v aute nič nevŕzgalo a zároveň všetko pôsobilo pevne či robustne, vrátane vyššie spomínaného madla. Rovnaký pocit sme mali aj z multifunkčného športového volantu, ktorý bol samozrejme z kože s bočným perforovaním. Volant sa držal veľmi príjemne a pevne, zároveň dodával istotu pri ostrejšej jazde. Čo by sme radi vypichli, sú dve tlačidlá, umiestnené na volante. Prvým je  START, čiže naštartovanie vozidla a druhým tlačidlom je logo Cupry, ktoré slúžilo na zmenu jazdných režimov, napríklad na štýl značky Porsche a iných prémioviek. Keď dlhšie podržíte toto tlačidlo, vozidlo sa nastaví priamo do režimu Cupra, no o ňom si povieme neskôr. Za volantom nájdeme digitálny, full cocpit displej s peknou grafikou, ktorý je matný kvôli lepšej čitateľnosti. Jednotlivé zobrazenia budíkov si viete konfigurovať. Môžete tu mať napríklad mapový podklad a to po celej šírke. Multimediálny, dotykový, lesklý displej o veľkosti 12,9 palca je postačujúci a viete si ho taktiež nakonfigurovať rozložením rôznych widgetov alebo informácií. Úvodnú plochu tvoria 3 widgety, respektíve jeden väčší, povedzme s mapovým podkladom a dva menšie, umiestnené pod sebou s informáciami o napríklad aktuálne zvolenej rádiostanici. Samozrejme nemôže chýbať podpora Apple CarPlay či Android Auto a ako býva v tomto segmente vozidiel zvykom, bezdrôtovo. Horná časť displeja je rozdelená pre rôzne softvérové skratky, či už do aplikácií v infotainmente alebo asistenčných systémov. Spodná časť je výhradne určená na ovládanie klimatizácie, či už sa jedná o ohrev sedadiel alebo reguláciu teploty a ďalšie. Mnohí na takéto riešenia nadávajú, no nám to vadí čisto z pohľadu bezpečnosti, nakoľko svoj zrak musíme upriamiť na displej aj kvôli nastaveniu teploty. Časom si však človek zvykne a bude to robiť automatizovane. V spodnej časti, kde sa nachádza stredová konzola, nájdeme odkladací priestor na mobilné zariadenie, ktoré môžete nabíjať bezdrôtovo, je chladené pomocou výduchu. Na ľavej strane nájdeme tlačidlo pre centrálne zamykanie, vypnutie stabilizácie a výstražné svetlá. Držiaky nápojov sú samozrejmosťou a viete do nich vložiť aj väčšie nápoje úplne problémov. Rozmýšľate, že vám niečo chýba?

Cupra Terramar VZ 2025

Nebudeme vás naťahovať, volič 7 stupňovej DSG prevodovky, sa presunul do pravej časti, konkrétne za volant. Tento štýl by ste našli napríklad v konkurenčnom Kodiaqu alebo Tiguane. Sedadlá sú veľmi komfortné, no nezaostávajú ani po športovej stránke. Vďaka väčšiemu bočnému vedeniu, či priam dychberúcemu dizajnu, doplnenému o prvky Alcantary či logo Cupry v hlavovej opierke, budete mať posed ako v skutočne športovo ladenom vozidle . Sedadlá sú samozrejme elektricky ovládateľné, vyhrievané a pamäťové. Vpredu nájdeme aj dvojicu usb-C portov, s podporou PowerDelivery – rýchleho nabíjania až 45W, to isté platí aj vzadu. V zadnej časti interiéru je dostatok priestoru pre cestujúcich, my sme si to samozrejme vyskúšali a sedelo sa nám veľmi komfortne, pričom bola vodičova výška cca 178 cm. Presne tu človek zistí, že model Terramar nie je len o športovosti, ale aj o praktických a komfortných prvkoch. pomocou systému ISOFIX sem plnohodnotne umiestnite aj detskú sedačku. Batožinový priestor má úctyhodných 508 litrov, dávajte si však pozor, hybridná verzia ku ktorej sa dostaneme neskôr, má objem 400 litrov kvôli hybridnej technológii. Na záver popisu interiéru, sme si nechali dve čerešničky na torte. Prvou, je náladové LED osvetlenie interiéru. Led svetelný pás, sa tiahne od ľavého spätného zrkadla až po pravé zrkadlo. S podobnou technológiou prišla Tesla, ktorá ju predstavila v modernizácii modelu 3 Highland. Cupra však išla ešte o level vyššie a do LED pásu integrovala aj signalizáciu tzv. “mŕtveho uhlu”. Druhou čerešničkou, je doslova prémiový audiosystém – Immersive by Sennheiser TM. Tvorí ho až 12 reproduktorov rozmiestnených po rôznych miestach vo vozidle a k tomu všetkému nesmie chýbať ani subwoofer s 390W zosilňovačom. Tak ako dobre to vyzerá na papieri, to aj v realite hrá. Krištáľovo čistý a presný zvuk. Viete si samozrejme meniť rôzne úrovne immersive technológie, zvuk odporúčame nastaviť na stred vozidla. Nemusíte byť ani audiofil, aby ste spoznali rozdiel medzi základným audiom a týmto príplatkovým, ktoré určite stojí za to.

Možnosti motorizácie a spotreba

Pod kapotou nájdeme viacero variantov  motorizácie. Z nášho pohľadu by sme začali tou menej zábavnou, ktorou je benzínová 1.5 eTSI s mild hybridnou technológiou a výkonom 150 koní. Áno, tento motor môže postačiť väčšine užívateľov modelu Terramar, no nám by pasoval skôr na menšie modelové rady. Presuňme sa do zaujímavejšej kategórie. Stále zostávame u 1.5 litrového, benzínového motoru no tu už sme výkonovo na úrovni 204 koní + PHEV = Plugin Hybrid technológia. Vďaka tejto technológii, máte vyšší výkon no zároveň, dokážete prejsť aj na elektrinu určitú vzdialenosť, avšak nečakajte zázraky. Blížime sa pomaly do cieľa a to práve k 2.0 litrovým, benzínovým motorom, ktoré sú v ponuke konkrétne dva.  Prvý motor, má výkon 204 koní (spaľovací agregát v kombinácii s pohonom všetkých 4 kolies = 4Drive). Zlatý grál z ponuky motorov, je 2.0 litrový, benzínový štvorvalec s označením TSI o výkone 195kW (265 koní) a taktiež s pohonom oboch náprav. V kombinácii vyššie spomínanej 7 stupňovej DSG prevodovky a mokrými spojkami, zaručí automat plynulejšiu zmenu prevodových pomerov.

Cupra Terramar VZ 2025

Zážitok z jazdy nie je španielska dedina

Krútiaci moment 400Nm vám zaručí slušnú dávku zábavy. Charakter Cupry Terramar vo verzii VZ by sme rozdelili v podstate na “dvojnáladové” auto. Prvá nálada, je športovo ladená, agresívna a dravá. Druhá, je naopak komfortná, svižná a relaxačná. Je to najmä vďaka novej generácii adaptívnych tlmičov s označením DCC. Po novom tieto tlmiče dostali dvojventilovú technológiu, vďaka ktorej dokážu regulovať tlmenie v tlaku aj v ťahu. Tieto adaptívne tlmiče si viete samozrejme individuálne nastaviť až v 15 rôznych stupňoch. Terramar si tak dokážete naladiť doslova podľa vášho gusta. Pokročilé riadenie dodáva presnosť či ostrosť a DCC spraví zvyšnú robotu. Ako sme už spomínali, Cupra Terramar VZ má rôzne varianty jazdných režimov. My sme väčšinu času jazdili v rozmedzí základného režimu Normal, pre bežnú pohodovú jazdu. Neskôr sme samozrejme prešli aj na Cupra režim, ktorý sa postará o všetky športové nastavenia za vás, od podvozku až po riadenie a reakciu plynového pedálu.

“Hmm, píšete, že jazdí presne, agresívne no zároveň aj relaxačne, ako to je s číslami?”

V podstate by sme mohli povedať, že adekvátne. Za týždňový redakčný test, sme sa hýbali na dvoch úrovniach. Športová nálada ukazuje 12,9 l/100 km pri ťažšej nohe. Komfortná a relaxujúca nálada hovorí 10,7 l/100 km, pri kombinovanej prevádzke. Toto sú trošku iné čísla ako 8,4 až 8,8 l/100km, ako uvádza výrobca. Nechceme aby ste si však mysleli, že to auto jazdí za 9l/100km a vyššie. To nie, predsa len sa stále jedná o TSI motor a nám to samozrejme nedalo a chceli sme zistiť najnižšiu možnú hodnotu čo nám vozidlo dokáže namerať. Dámy a páni, 6,9l/100km.

Cupra Terramar VZ 2025

Verdikt

Na záver si povieme ešte niečo k sľubovaným svetlám. V našom testovacom vozidle, sme mali len to najlepšie, HD LED Matrix. A o čo ide? Presne o to, ako sa už píše – matrixové svetlomety s prisvecovaním do zákrut. Majú však ešte jednu vychytávku, ktorou je premietanie na vozovku, vysvetlíme. Predstavte si situáciu na diaľnici, zapnete si samozrejme automatické diaľkové svetlá, no auto začne na cestu premietať aj tzv. “Digitálny koberec”, ktorý vám vyznačuje jazdný pruh. Môžete si predstaviť rôzne varovania. Keď vonku začne mrznúť, auto vás na to dokáže upozorniť, priemietaním v podobe snehovej vločky na vozovku. Či je to skôr taký “gimmick” alebo užitočná vec, necháme na vás. Pomaly ale isto sa dostávame k záveru. Ak by sme sa mali na toto auto pozrieť trošku subjektívne, tak nám sa to auto nesmierne páči. Či už po dizajnovej alebo jazdnej stránke, je to auto na každodenné vozenie. Naspäť k objektivite, základná cena modelu Cupra Terramar je od 40 000€  s DPH. Nami testovaná verzia stála 63 193€. To už je samozrejme viditeľný rozdiel oproti základnému modelu. Nakoniec nám to príde stále adekvátne z pohľadu či už motorizácie alebo praktickosti. Rozumnou voľbou však môže byť aj spomínaný Plugin Hybrid, ktorý ponúka v pomere ceny a konfigurácie auto, s väčšinou našich výbavových prvkov a za nižšiu cenu.

Lukáš z CarBlogu

Dátum uverejnenia 22. 01. 2025

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2025 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.