CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Citroën Logo

Test - Citroën ë-C4 X

Úvod

Myslím si, že značku Citroën tu nemusím nejak špeciálne predstavovať, stretávame ju denno denne na našich cestách. Dovolím si tvrdiť, že svojho času sa jednalo aj o takú ľudovú voľbu, keďže Citroën má zaujímavo nastavenú cenovú politiku pri ktorej každý zákazník či už náročný alebo nenáročný si našiel svoje. Pre mňa taký ikonický model bola práve C4ka vo verzii Cactus. Dnes Cactus môžete hľadať akurát vo vašej záhradke, keďže Citroën prekopal svoje portfólio a verziu C4 lákavo redizajnoval pričom zároveň je v ponuke aj väčšia verzia s písmenom X o ktorej sa dozviete v tomto článku, presnejšie reč bude o jej elektrickej verzii ë C4 X … asi mi dáte za pravdu, že ten názov znie trošku komplikovane obzvlášť vyslovovanie písmena E s dvomi bodkami mi dalo zabrať pre to by som to rád preskočil a povedal Vám niečo o tomto zaujímavom aute.

Exteriérový dizajn

Citroën  ozaj vyhral s vonkajším dizajnom tohto modelu, počínajúc prednou maskou ktorá to hrá na jednoduchosť a aerodynamiku. Extravagantné je však zapracovanie denného svietenia Full LED ktoré, dokopy tvoria písmeno X keď sa na ne pozriete z prednej časti. Pod nimi sa už nachádzajú klasické tiež Full LED svetlomety s príjemným dosvitom a možnosťou automatického prepínania ktoré funguje priam magicky.

Exteriér dopĺňajú aj strieborné lamely či len čisto dizajnové prvky, dominuje však čierna ktorú nájdete napríklad na spätných zrkadlách či v okolí skiel. Dôležitú rolu hrali aj zliatinové disky kolies ktoré v našom prípade mali 18” a nazývajú sa HANOY Diamantée, vyzerajú atraktívne.

Dizajnový jazyk pokračuje aj vzadu kde si môžte všimnúť znovu LED zadné svetlá ktoré znovu pripomínajú písmeno X. Zadná časť sa zároveň zakončuje logom značky Citroën a označením modelu.

Celkovo na mňa tento model pôsobí povedal by som tak uhladene a príjemne, ziadne ostré hrany alebo výčnelky všetko mi príde také smooth a atraktívne. Definovať však tento model ako SUV je dosť odvážne, povedal by som skôr niečo medzi SUV a LiftBackom, nevšedný dizajn na ktorý si ale rýchlo zvyknete pretože doslova kričí praktickosťou.

Interiér a infotainment

Po nastúpení mi bolo až ťažké uveriť že sa jedna o súrodenca modelu ako je napríklad Opel Mokka E, Citroën sa rozhodol ísť svojou cestou a je to vidno v priestrannosti interiéru ktorý jednoducho ponuka viac miesta a znovu nádych pekného a moderného dizajnu. Skladba materiálov je zaujímavá a myslím si že adekvátna k cenovej relácii tohto modelu aj keď občas natrafíte na trošku lacnejšie spracovanie ale to zväčša v spodnej časti interiéru. Plôch, ktorých sa dotýkate často sú mäkčené a dobre spracované. Začal by som z miesta vodiča a konkrétne u volantu ktorý ma výborný tvar a je obtiahnutý mäkkou koženkou ktorá príjemne padne do ruky a zároveň sa dobre drží, zamrzí však nevyužitá, prázdna plastová plocha na jeho  spodnej časti ktorá väčšinu času bude len zachytávať prach. Za volantom nájdeme malý 5,5 palcový TFT displej s peknou a jednoduchou grafikou, ktorá zobrazuje len tie najdôležitejšie údaje pričom si viete sami v infotainment systéme nakonfigurovať rôzne režimy zobrazenia týchto informácii poprípade mnohé iné. Zaujimavostou je však že tento displej je obklopený LED diódami po stranách, ktoré dodávajú taký fade efekt a vyzerá to ako z vesmírnej lode no žiaľ v noci mi to docela prekážalo a nikde som nevedel nájsť nastavenie s ktorým by som si vedel upraviť aspoň intenzitu svietenia ale dalo sa na to zvyknúť. Pokračoval by som už samotným dotykovým infotainment displejom ktorý ma uhlopriečku až 10” pričom je natiahnutý viac horizontálne a tým zaberie trošku väčšiu časť palubovky čo je ale za mňa fajn pretože či už používate CarPlay alebo samotný system, máte dostupných viac informácii a viete využiť plnú šírku displeja, používajú to aj značky ako sú napríklad BMW kde sa mi tiež páči takto horizontálne natiahnutý displej. Samotný infotainment už môžme poznať z iných modelov koncernu Stellantis, jednoduché a grafický ostré dlaždice s vysokou mierou prispôsobivosti či už farebných tém alebo zoradenia, je to intuitívne a rýchle. Zároveň mate podporu aktualizácii tzv. Vzduchom čiže viete v budúcnosti dostavať nové funkcie, napríklad taká žhavá novinka sú zabudované minihry ako sú napríklad Obesenec či Piškvorky, poviem Vám je to zábavne obzvlášť keď na niekoho čakáte alebo sedíte v aute na nabijáčke, pre niekoho možno hlúposť  no myslím si, že je to fajn spomenúť. Obrovským prekvapením bolo pre mňa Apple CarPlay vzduchom a nie cez kábel, väčšinu času som už pripravený do každého testovaného auta ako povinnú výbavu beriem so sebou aj kábel no v tomto prípade som ho nepotreboval a bolo to super, taktiež ďalšia funkcionalitka ktorú väčšina aut nemá. Poteším aj majiteľov Android telefónov ktorý túto funkciu môžu využívať tiež bezdrôtovo.

Citroën ë-C4 X

Ak ste bezdrôtový fanúšik uvítate aj QI nabijacku mobilného telefónu. Ak naopak nie ste, môžete využiť šikovne či už USB C alebo USB A porty ktorých kombinácia je taktiež použitá vzadu, páči sa mi že, Citroën sa rozhodol  pre kombináciu dvojice portov a tak odstránil rôzne bariéry užívateľov, verte mi v Golfe moc na výber spolujazdci nemajú keď mám iba USB C porty. Páčilo sa mi aj zapracovanie ovládania klimatizácie ktoré bolo pekne tlscitkové žiadne integrovanie do displeju  a podobne veci, všetko pekne po ruke a nemusíte tomu venovať veľkú pozornosť za jazdy, samozrejme aj ovládanie hlasitosti malo svoje vlastne analógové tlačidlo šikovne po ruke. Ako som už vyššie spomínal priestrannosť narazím aj na odkladacie priestory, ktorých v ë C4X máte mnoho či už v stredovej konzole alebo na strane spolujazdca no tu by som sa rad zastavil pri dvoch veciach. To, že auto má klasický odkladací kastlík asi nie je žiadne prekvapenie, no v Citroene sa rozhodli to posunúť na vyššiu úroveň a priamo nad klasickým kastlikom mate ešte taký menší šuflík, na drobné veci možno nejaké dokumenty čokoľvek no zároveň ešte nad ním je tlačidlo ktoré keď stlačíte vysunie sa Vám nadstavec na ktorý môžete pripevniť špeciálny držiak na tablet a tým pádom spolujazdec vie využiť aj takéto médium na konzumáciu obsahu počas dlhšej cesty, veľmi šikovné a mám taký pocit že pri návrhu týchto vecí sa dizajnéri zastavili v IKEA kde zobrali pár nápadov ohľadne využitia priestoru, veľký palec hore. Avšak u priestrannosti ešte nekončím keďže aj na zadných sedadlách je toho priestoru mnoho, sedí sa tam príjemne a s mojou výškou 175 cm som mal dostatok miesta na nohy a zároveň aj hlavu, odvezú sa tu bezproblemov aj traja pasažieri aj keď treba podotknúť menší stredový tunel ktorý nezasahuje moc do priestoru no je odkazom že C4X viete mať aj v spaľovacej verzii. Spomínal som príjemne sedenie, aké sú teda tie sedadlá?

Povedal by som príjemne no nezasahujú na špičku triedy, chýba im najmä výraznejšie bočné vedenie, čiže v zákrute nepodržia. Ergonomicky sú ale fajn viete si nastaviť aj bedrovú opierku či samozrejme zapnúť vyhrievanie ako už je štandardom v tejto kategórii.

Technológie

Po technologickej stránke sa jedná o zaujímavý pomer v kontexte ceny, Citroën sa snaží ponúknuť zaujímavú technologickú výbavu za konkurenčnú cenu a myslím si že sa im to darí. Spomeniem zopár veci, ktoré sa mne zapáčili a chcel by som im dat trošku vacsiu pozornosť no nebudem tu však menovať každý jeden asistent za radom pretože už väčšina z Vás je na tieto veci zvyknutá a berieme ich už ako taku samozrejmosť. Ako prvé musím pochváliť v tomto aute Audio, Citroën vie ukázať že sa to dá aj bez akýchkoľvek kolaborácii s rôznymi audio značkami a tak osadené základne reproduktory hrajú famózne pričom keď sa pohrajete trošku s nastaveniami viete docieliť ešte lepší výstup. Ďalšia pre niekoho zbytočná vec je práve Head Up displej, ktorý Vám ukazoval dôležité informácie a tým docieli vašu neustalu pozornosť a prispieva  zároveň k bezpečnosti.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel, tu sa možno zastavíte a poviete si “ Toto už je takmer v akomkoľvek novom aute” áno mate pravdu nuž tieto majú spoľahlivosť by som povedal 95% a fungujú povedal by som až magicky. Nazval by som to zapnúť a zabudnúť, pretože tak automaticky a spoľahlivo to funguje. Na záver čo sa týka funkcionalít ktoré ma zaujali si nechám rýchle nabijanie v podobe až 100 kWh, ktoré dokáže 50 kWh batériu dobyť do približne 45 minút, rátajme do hodinky keďže nabíjanie spomaľuje už pri vyšších percentách pre zachovanie kapacity batérie.

Priestrannosť v znamení X

Slovo priestrannosť sa nebojím pri tomto aute ma naozaj mnoho miesta v kabíne no batožinový priestor zaživa priam útok na konkurenciu so slušnými hodnotami 510 litrov, po otvorení som mal vyslovene pocit, že pozerám do jaskyne, palec hore.

V kabíne máte taktiez dostatok miesta či už vpredu alebo vzadu. V zadnom rade som si so svojimi 175 cm dokázal úplne pohodlne sadnúť a mal som aj priestor v oblasti kolien, do C4 X sa pohodlne zmestí 4 členná posádka pričom pri plnom počte 5 už by sa museli hľadať kompromisy. Pozornosť dávam aj uchyteniam detských sedačiek, auto umožňuje vzadu uchytiť plnohodnotne dve detské autosedačky s dostatočným priestorom medzi nimi. Tak ako sa tu myslelo na priestrannosť sa myslelo na odkladací priestor ktorý ma vyslovene prekvapil a je ho mnoho.

Citroën ë-C4 X

Jazdné vlastnosti a spotreba

Po stránke jazdných vlastnosti nemám Citroenu čo vytknúť, jazda je príjemná a komfortná, veľká pochvala je aj za odhlučnenie vozidla, pri vyššej rýchlosti počujete minimum  avšak samozrejme už keď sa budeme blížiť k maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici 130 km/h už je trošku počuť ako vzduch obteká vozidlo no nie je to nič čo by mohlo prekážať. Čo musím však vyslovene pochváliť je podvozok, “Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazmi”ako citujem z ponukového listu mi dodali pocit nazval by som až honosnej jazdy ktorý môžme nájsť v prémiovkách. Jazdné vlastnosti a podvozok sú na veľmi dobrej úrovni. Ak už spomínam tie jazdné vlastnosti možno niektorích z Vás bude zaujímať aj športovosť tohto auta avšak sklamem Vás toto autíčko je pre kludné každodenné vozenie, máte samozrejme zahrnutý aj športový režim a klamal by som ak by som nepovedal že nie je svižné, to bez pochýb je predsa len má výkon 100 kW / 136 koní  ale nečakajte nejakú vyslovene športovú jazdu, na to sa to auto ani nehrá, vďaka elektromotorom je určite rýchle ale tak zdravo.  Spomínal som jazdné režimy, tie máte tri, konkrétne Normal, Eco a spomínaný Šport. V závislosti od zvoleného režimu sa Vám aj na displeji premietne vyrátaný dojazd po zvolení daného módu. Žiaľ treba ho brať samozrejme s rezervou a určite sa naň nespoliehajte do posledného kilometra, je tam určitá odchýlka aj keď chválim zobrazenie stavu batérie v percentách.

Udávaný dojazd výrobcom podľa WLTP je 360 km

Teraz k spomínanej spotrebe, všetci dobre vieme, že elektromobily sa moc nekamarátia s diaľničnými úsekmi kde tie spotreby vedia skĺznuť na vysoké hodnoty a žiaľ skĺzli aj v prípade Citroënu a to konkrétne na hodnoty 24 až 26 kWh pri ustálenej rýchlosti 130 km/h, dobrých teplotných podmienkach a zapnutej klimatizácii čiže bežný komfort bežná slušná jazda na diaľnici. Naopak pri jazde na tzv. okreskách už vieme mať pekne hodnoty spolu s jazdou v meste a to už sa bavíme o hodnotách od 12 do niečo cez 14 kWh čo už pekne aj zapadá do triedy a hmostnosti vozidla a jednoznačne sa jedná o dobrý údaj. Jednoducho ako som vyššie spomínal toto autíčko je určené na slušnú jazdu medzi mestami občas nejaký ten výlet určite neurazí len treba rátať s tou vyššou spotrebou čo určite nie je negatívum vyslovene tohto auta ale vo všeobecnosti, veľkou výhodou je podpora rýchleho nabíjania ale o tom v technologickej časti ktorú Citroën má urobenú špičkovo.

Mobilná aplikácia MyCitroën

Aplikácia do telefónu k Vášmu autu, užitočná vecička pokiaľ máte radi aj takýto typ technológie. V dnešnej dobe je ňou vybavené už takmer akékoľvek moderne auto avšak veľmi závisí od automobiliek ako sa postavia k vývoju danej appky. V prípade aplikácie MyCitroën sa jedna o tú z tých jednoduchších čo sa týka funkcií.

Registrácia vozidla do aplikácie Vám zaberie približne 10 minút, musíte zadať VIN číslo vozidla, spárovať prostredníctvom Bluetooth a zároveň mať vytvorený účet v aplikácii. Po úspešnej registrácii Vás uvíta pekná grafika Vášho modelu na rohu dôležitý údaj  v našom prípade elektrický dojazd. Približne v strede máte dve veľké tlačidla ktoré každý z nás by rád stláčal čo najmenej a to je Objednanie na servis a Asistenčná služba, zas na druhu stranu pri tej asistenčnej službe mi to ešte dáva zmysel keď sa vodič ocitne v takejto situácii je dobré mať niečo takéto po ruke a appka v tomto prípade dava zmysel. Zároveň v aplikácii vidíte šikovne kde sa nachádza vaše vozidlo pomocou GPS. Užitočné je však, že si môžete plánovať časy nabíjania v prípade domáceho nabíjania a zároveň vidíte stav dobitia batérie.  Nezávisle kúrenie samozrejme nesmie chýbať a to taktiež s možnosťou plánovania čiže si to viete nastaviť presne tak ako Vám to vyhovuje.  Celkovo appka je  v pohode aj keď by som uvítal napríklad možnosť odomknutia/zamknutia vozidla na diaľku.

Záverečné hodnotenie a celkový dojem

Ak by som mal toto všetko vyššie zobrať ako jeden celok a stručne povedať svoj dojem tak by som povedal, že Citroën ë C4X je veľmi zaujímavý kus elektroauta s množstvom priestoru a zaujímavými technológiami no však čo ma trošku zamrzí je jeho cenovka ktorá v našom prípade testovaného kusu sa vyšplhala až na úroveň 39 490 čo mi príde už trošku viac ako by som očakával ale tak rozhodnutie nechám na Vás no ak by ste sa rozhodli pre tento model  a rozumne si zvolíte doplnkové balíčky k tomuto modelu viete stále získať komfortné a atraktívne auto dokonca aj za priaznivú cenu no však budete sa musieť trošku pohrať s konfigurátorom poprípade poradit s predajcom a vybrali si tým pádom správne aby Vám to vyhovovalo či už cenovo alebo výbavou.

Podotýkam príjemne bonusy, ktoré Citroën ponuka ako sú napríklad 4 ročná záruka či 8 ročná asistencia, samozrejme plne znenie si prosím pozrite na oficiálnej stránke značky Citroën.

Lukáš z CarBlogu

Dátum uverejnenia 26. 11. 2023

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2024 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.